Baselinker – przykładowe zastosowania

Tytułowe narzędzie jest Ci już mniej lub bardziej znane, ale nie do końca jesteś sobie w stanie wyobrazić, w jaki sposób można by z niego korzystać? W niniejszym artykule przedstawię prosty, ale dość popularny przykład, jak może działać system Baselinker, co mam nadzieję przybliży Ci potencjał i możliwości jakie daje użytkownikom.

Baselinker w praktyce – możliwości zastosowania w sklepie internetowym

Przykładowy, dość prosty schemat, polecany przez nas oraz bardzo często wybierany przez naszych Klientów wygląda następująco.

Akcje odpowiedzialne za status płatności

Pobrane z dowolnego źródła, czy to Allegro, własny sklep internetowy czy inny marketplace, zamówienie trafia do statusu OCZEKIWANIE NA WPŁATĘ, gdzie przy użyciu odpowiedniej konfiguracji, sprawdzane jest czy zamówienie jest opłacone lub czy wybrano wysyłkę za pobraniem. W przypadku braku płatności zamówienie pozostaje w tym statusie. Stosujemy w tym miejscu automatyczną akcję, która po np. 2 dniach roboczych wysyła Klientowi wiadomość e-mail z przypomnieniem o dokonaniu wpłaty, dzięki czemu zmniejszamy ilość porzuconych zamówień. Co więcej, jeśli wpłata przez kilka kolejnych dni nie zostanie odnotowana, lub forma płatności nie zostanie zmieniona na pobranie, to zamówienie zostaje automatycznie przeniesione do statusu ANULOWANE, a dodatkowo system automatycznie przekazuje informację do kanału sprzedaży.

Ponadto, w przypadku Allegro, system automatycznie występuje również o zwrot naliczonej prowizji. Jeśli zamówienie zostanie opłacone, to zostanie bezobsługowo przekazane do dalszej realizacji.

Uwagi kupującego do zamówienia

Gdy płatność jest potwierdzona, zamówienie automatycznie „wędruje” dalej, do statusu UWAGI KUPUJĄCEGO, gdzie sprawdzane jest czy Klient w momencie dokonywania zakupu wpisał jakikolwiek komentarz. Jeśli takowy występuje, to zamówienie zostaje w tym miejscu i czeka, aż pracownik odpowiedzialny za te kwestie zweryfikuje co napisał Klient i w razie potrzeby podejmuje stosowne działania.

Akcje odpowiedzialne za proces pakowania i wysyłki 

W przypadku braku uwag zamówienie trafia do statusu DO REALIZACJI gdzie system w oparciu o zastosowaną konfigurację i automatyzację sprawdza jaką klient wybrał formę wysyłki i tworzy odpowiednią etykietę. 

Po prawidłowym utworzeniu etykiety zamówienie samoczynnie przenoszone jest do statusu o przykładowej nazwie ZBIERANIE, gdzie pracownicy magazynu, odpowiedzialni za ten etap, zajmują się kompletowaniem towaru i dostarczeniem do stanowisk pakowania. Po zebraniu, pracownik oznacza zamówienie jako zebrane ręcznie, lub w razie korzystania ze skanera/kolektora danych następuje to automatycznie.

Dzięki temu zamówienie trafia do statusu PAKOWANIE skąd jest pobierane ręcznie w odpowiedniej kolejności, przez pracownika odpowiedzialnego za pakowanie i wysyłkę. W razie potrzeby proces rozdzielania zamówień na poszczególne stanowiska pakowania, również może zostać zautomatyzowany.

Akcje odpowiedzialne za drukowanie etykiet nadawczych

Gdy zamówienie zostaje oznaczone jako spakowane, system drukuje wygenerowaną wcześniej etykietę nadawczą do zamówienia oraz, jeśli wybierzemy taką opcję, dodatkowy dokument jak np. formularz reklamacji/zwrotu, kartę gwarancyjną, ulotkę informacyjną czy co sobie tylko zażyczymy.

Wszelkiego typu dokumenty, nazywane w Baselinkerze Szablonami Wydruku, możemy stworzyć wedle własnego uznania i potrzeb, a także częściowo zautomatyzować, aby niektóre dane zaczytywały się z zamówienia.

Automatyczne generowanie dokumentów sprzedaży – faktur lub paragonów

Następnie, po oznaczeniu jako spakowane, zamówienie automatycznie trafia do statusu SPAKOWANE, po czym zostaje do niego wystawiony dokument sprzedaży zgodny z wyborem Klienta (paragon lub faktura). Typ dokumentu jest automatycznie rozpoznawany przez system, dzięki właściwej konfiguracji.

Dodatkowo na tym etapie, wiele firm, które obsługiwaliśmy, decyduje się na wysłanie powiadomienia mailowego do Klienta z dowodem zakupu, linkiem do śledzenia przesyłki oraz kilkoma istotnymi informacjami o zamówieniu i jego realizacji.

Na tym jeszcze nie koniec. Po odebraniu paczki przez spedytora lub jej nadaniu w punkcie, system monitoruje drogę przesyłki sprawdzając zmieniające się statusy u kurierów. W razie gdyby przesyłka napotkała jakiś problem na swojej drodze lub nie została odebrana, zamówienie zostaje przeniesione do statusu PROBLEM Z PRZESYŁKĄ lub ZWROT DO NADAWCY, co pozwala w łatwy sposób znaleźć potencjalnie problematyczne sytuacje i zareagować wcześniej.

Jeśli natomiast przesyłka zostaje dostarczona, to zamówienie trafia do statusu DOSTARCZONE, co wieńczy jego drogę pośród ustawionych przez nas statusów.

Baselinker – co daje automatyzacja obsługi zamówień w sklepie internetowym?

Analizując powyższy przykład warto podkreślić co daje nam taka konfiguracja w odniesieniu do sklepu internetowego, w którym Baselinker został wdrożony.

Skalowalność – obsługa dowolnej liczby zamówień w e-commerce

Po pierwsze skalowalność, gdzie w ten sam schemat realizacji możemy wpiąć zamówienia z dowolnych źródeł. System konfigurujemy tak, że niezależnie od pochodzenia, zamówienia realizują się w taki sam sposób, z uwzględnieniem ewentualnych, charakterystycznych dla niektórych kanałów sprzedaży kwestii, które znamy i umiemy właściwie podporządkować pod tworzoną przez nas logikę realizacji.

Tym samym system będzie działał dobrze gdy sprzedajesz tylko w jednym kanale, np. na Allegro, a także gdy dodasz do tego własny sklep internetowy oraz inne platformy marketplace.

Oczywiście Baselinker będzie wymagał stosownej rekonfiguracji, w momencie gdy zostanie wdrożony nowy kanał sprzedaży, ale nie stanowi to żadnego problemu oraz nie wymaga dodatkowych, szeroko zakrojonych działań.

Ważne jest również to, że rozwijając swój sklep nie będzie trzeba zmieniać systemu na inny, bo Baselinker może z Tobą zostać nawet gdy będziesz realizować kilkadziesiąt tysięcy zamówień miesięcznie.

A gdy jeszcze będziesz na etapie kilkuset czy nawet kilkudziesięciu to za abonament, bo w takiej formie płatności oferowany jest Baselinker, zapłacisz mniej, aby przesadnie nie obciążać Cię kosztami.

Oszczędność pieniędzy, czasu i liczby potencjalnych błędów

Po drugie ogromną oszczędność pieniędzy i czasu oraz zmniejszenie ilości błędów. Wynika to z zastosowania automatyzacji i przejęcia przez system działań takich jak choćby tworzenie etykiety przewozowej czy dokumentu sprzedaży. W jednym z poprzednich artykułów na naszym blogu przeliczałem o jakiego rzędu kwotach mówimy.

Podobnie z kwestią płatności za zamówienie. Te nieopłacone nie trafią do pakowania, przez co nie ma ryzyka, że omyłkowo wyślesz towar, za który Klient nie zapłacił. Zamówienia z płatnością za pobraniem nigdy więcej nie zostaną wysłane bez zaznaczonej opcji pobrania z powodu błędu ludzkiego.

Przejrzystość systemu i łatwość wdrażania nowych pracowników

Po trzecie przejrzystość systemu i łatwość wdrażania nowych pracowników. Przyjazny użytkownikowi interfejs oraz prostota działania sprawiają, że zarówno obecni pracownicy z łatwością opanują system po jego wdrożeniu, jak również nowi szybko nauczą się na nim pracować.

Przedstawiony schemat to tylko jeden z tysięcy możliwych wariantów oraz względnie skromny przykład możliwości. Baselinker jest na tyle rozbudowanym i wielozadaniowym systemem, że jesteśmy go w stanie spersonalizować i dopasować do praktycznie każdych potrzeb, a mnogość zadań, które możesz mu powierzyć jest tak ogromna, że zanudziłbym Cię na śmierć, gdybym chciał o wszystkich opowiedzieć ????

Pamiętaj, że w oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie w branży e-commerce, a także na bazie setek przeprowadzonych wdrożeń, możemy skonfigurować system dokładnie tak jak sobie życzysz, jak również po uprzednio przeprowadzonym audycie, przedstawić Ci kompleksowe rozwiązanie zaprojektowane przez nas i usprawniające działanie Twojej firmy.

Zainteresowany/a? Zapraszam do IMPLEMO. Sprawdź też nasze case studies.