SKU – co to jest i jakie ma zastosowanie

Prowadzicie własny biznes i wciąż zastanawiacie się, jakie działania podjąć w celu zarządzania jednostkami magazynowymi? Zastosowanie SKU w branży e-commerce w ostatnim czasie odbiło się dużym echem. Narzędzie to stanowi bowiem niezbędny element umożliwiający prawidłowe oznaczenie i identyfikowanie konkretnych produktów. Czym jest SKU i dlaczego warto rozważyć jego wdrożenie?

Co to jest SKU?

Prowadzenie własnego biznesu to spore wyzwanie, zwłaszcza jeżeli mowa o zarządzaniu produktami znajdującymi się w magazynie. Nic więc dziwnego, że wraz z biegiem czasu zaczęły powstawać coraz to nowsze i lepsze systemy usprawniające działanie wielu mniejszych bądź większych przedsiębiorstw. SKU, z angielskiego Stock Keeping Out, to nic innego, jak utworzony wcześniej numer lub kod alfanumeryczny, który ma za zadanie uporządkować, oznaczyć oraz zlokalizować jednostki magazynowe. Stanowi bowiem unikalną sekwencję znaków, co jest w szczególności przydatne w trakcie procesu organizacji posiadanego w magazynie asortymentu. Choć wciąż wiele firm jest nie do końca przekonanych do SKU, zastosowanie go pozwoli nie tylko zwiększyć wydajność firmy, lecz także umożliwi szybkie i skuteczne zarządzanie produktami.

SKU – kiedy należy zastosować?

Zastosowanie SKU powinno mieć miejsce wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność magazynowania produktów. Niezależnie zatem czy prowadzicie sklep stacjonarny, czy sklep internetowy – SKU może okazać się naprawdę pomocne. Utworzony przez was kod SKU jest niezbędny dla efektywnego i skutecznego zarządzania produktami różnego typu. Ułatwi organizację w magazynie, jednocześnie sprawiając, iż odnalezienie pożądanego produktu przestanie przysparzać wam jakichkolwiek trudności. Co to tak naprawdę oznacza? Prawidłowo zastosowany SKU wpłynie na jakość waszych usług oraz rozwój przedsiębiorstwa. Unikatowe kody SKU to gwarancja świetnego przepływu informacji pomiędzy pracownikami a dostawcami, a także sprawnej komunikacji. Wdrożony system SKU pozwoli usprawnić wszelkie zachodzące w magazynie procesy, uwzględniając przy tym potrzeby i oczekiwania waszych klientów.

Kod SKU – dlaczego warto?

Zastosowanie SKU to prawdziwe ułatwienie zwłaszcza dla branży e-commerce. Stworzone kody SKU są w dużym stopniu powiązane z lokalizacją dostępnych produktów. Co mamy na myśli? Ta sama jednostka magazynowa będzie posiadać zupełnie inny kod SKU, który zostanie utworzony zgodnie z lokalizacją konkretnego produktu. Sytuacja niczym się nie różni w przypadku tych samych produktów w innych wariantach kolorystycznych czy rozmiarach. Dzięki prawidłowemu zastosowaniu SKU będziecie mogli w zaledwie kilka chwil zlokalizować pożądaną aktualnie jednostkę oraz sprawdzić ogólny stan produktów znajdujących się w magazynie. Co więcej, Stock Keeping Out ułatwi wam monitorowanie magazynu oraz analizę produktów. Tym sposobem bez większych trudności uzyskacie odpowiedź, jakie jednostki magazynowe sprzedają się najlepiej, co zaś pozwoli rozwijać biznes na każdym kroku.

Jak stworzyć SKU?

Stock Keeping Out to prawdziwy przełom w logistyce i nie sposób temu zaprzeczyć. Aby jednak wszystko poszło zgodnie z planem, należy zapoznać się ze szczególnie istotną kwestią, jaką jest samodzielne stworzenie SKU. Numery czy kody alfanumeryczne powinny zostać utworzone tak, aby ułatwiały pracę na magazynie, a nie odwrotnie. Nie istnieje oczywiście jeden prawidłowy sposób kreowania kodów. Każda firmy utworzy swój własny system, który będzie zrozumiały, a jednocześnie ogólnodostępny dla wszystkich pracowników. Co istotne, tworzone przez kody SKU powinny:

  • nie być zbyt długie,
  • posiadać już na samym początku kluczową informację, dzięki której zlokalizowanie produktu będzie możliwe,
  • posiadać łącznik między poszczególnymi znakami, co zapewni czytelność kodu.

Kody Stock Keeping Out możecie utworzyć samodzielnie lub skorzystać z pomocy systemu ERP. Pamiętajcie również, by nie mylić SKU z kodami kreskowymi. To dwa zupełnie odmienne rozwiązania i napiszemy o nich przy okazji innego artykułu.