Czym jest kod EAN i z czego się składa?

Automatyzacja zamówień w sklepie tradycyjnym i internetowym to niewątpliwie doskonały sposób na zwiększenie wydajności i płynności firmy. Jaki związek ma automatyzacja z kodem EAN? Kody EAN spotykamy niemal na każdym kroku, nie zdając sobie niekiedy sprawy, jak duże znaczenie mają dla funkcjonowania firmy. Czym jest kod EAN i co musicie wiedzieć, sprzedając produkty?

Kod EAN – co to jest?

Kody EAN znalazły szerokie zastosowanie w sprzedaży tradycyjnej i branży e-commerce, która na przełomie ostatnich kilku lat przeszła znaczące zmiany. Wraz z rozwojem rynku zaczęły powstawać innowacyjne rozwiązania technologiczne mające za zadanie ułatwić prowadzenie firmy. Jednym z nich jest oczywiście kod EAN, który znajdziecie na każdej półce sklepowej. Czym jest kod EAN? To nic innego, jak znany wszystkim kod kreskowy. Wykorzystywany na co dzień w sklepach online i stacjonarnych ułatwia identyfikację konkretnego produktu bez obawy o popełnienie kosztownego błędu. Z pomocą skanera będziecie mogli w szybki i prosty sposób odczytać niezbędne informacje widoczne na produkcie. Opracowany na podstawie kodu UPC z lat 70. został z czasem ujednolicony w system GTIN, pozwalając jednocześnie na odczytywanie danych.

Kod EAN a GTIN – różnice

Często popełnianym błędem wśród początkujących przedsiębiorców, jest stwierdzenie, iż EAN i GTIN to jedno i to samo. Nie, nie i jeszcze raz nie! Kod EAN może być stosowany zamiennie z GTIN. Niemniej jednak EAN jest kombinacją czarno-białych kresek, pod którymi znajduje się ciąg cyfr. Cyferki te to właśnie kod GTIN będący unikalnym numerem umożliwiającym identyfikację konkretnego produktu. W celu uzyskania informacji na temat wybranej jednostki handlowej wystarczy zeskanować kod EAN lub wpisać ręcznie numer GTIN. Prawidłowo utworzony kod EAN może zostać zapisany w dwóch wersjach:

  • EAN-8 (GTIN-8) – 7 cyfr danych i jedna cyfra kontrolna,
  • EAN-13 (GTIN-13) – 12 cyfr danych i jedna cyfra kontrolna.

Kod EAN-8 może okazać się szczególnie przydatny w przypadku produktów w małych opakowaniach, na których umieszczenie kodu EAN-13 byłoby niemożliwe. Co istotne, każda cyfra widoczna pod kodem kreskowym nie została wybrana drogą przypadku. Z czego składa się kod EAN?

  • Pierwsze 2-3 cyfry to prefiks, innymi słowy kod kraju. W Polsce przyjmuje on wartość 59 lub 059. Nie oznacza jednak miejsca pochodzenia jednostki handlowej.
  • Kolejna wartość umieszczona między czwartym a siódmym polem to identyfikator producenta nadawany przez polską organizację GS1.
  • Na kolejnych polach znajdziemy natomiast zaakceptowany przez GS1 kod producenta lub dystrybutora.
  • Ostatnia cyfra to wspomniana przez nas wyżej cyfra kontrolna obliczona według konkretnego wzoru.

Kod EAN może przybrać różnoraką formę, a to zaś prowadzi do optymalizacji procesów zachodzących w firmie.

Jak uzyskać kod EAN?

Kod EAN i numer GTIN umożliwiają szybką identyfikację produktów oraz pozycjonowanie towarów, co ma szczególne znaczenie w branży e-commerce oraz sprzedaży drogą tradycyjną. Niemniej jednak aby uzyskać prawidłowy kod EAN, należy złożyć specjalny wniosek w polskim oddziale GS1, który stanowi jedyne legalne źródło otrzymania kodów identyfikacyjnych. W formularzu konieczne jest zawarcie informacji, takich jak dane firmy, a także uiszczenie opłaty rejestracyjnej. Kwota ta jest jednak uwarunkowana pulą pożądanych numerów.

Ile kosztują kody EAN?

Procedura ta z reguły trwa kilka dni, tym samym po upływie tego czasu będziecie mogli wygenerować kod kreskowy i korzystać z niego zgodnie z przeznaczeniem. Pamiętajcie, iż zakup kodów wiążę się również z dodatkową opłatą końcoworoczną zależną od przychodu netto waszego przedsiębiorstwa. Co więcej, kody EAN i numery GTIN mogą zostać nabyte wyłącznie przez przedsiębiorców handlowych. W przypadku firm zlecających produkcję marce zewnętrznej istnieje możliwość nabycia kodów sposobem wspomnianym przez z nas lub poprzez upoważnienie producenta do nadania numerów z jego puli.

Kod EAN a branża e-commerce – czy to konieczne?

Posiadanie kodów EAN i numerów GTIN w branży e-commerce nie jest konieczne – o ile nie korzystacie z popularnych serwisów aukcyjnych, w tym właśnie Allegro czy Ebay, ale zdecydowanie polecane. Marketplace typu Allegro, Amazon czy Ebay nakładają obowiązek posiadania numerów identyfikacyjnych, tym samym bez nich sprzedaż nie będzie możliwa. Czy warto zatem korzystać z nich, jeśli nie używacie portali sprzedażowych? Oczywiście, że tak! W branży e-commerce numery identyfikacyjne stanowią bardzo uniwersalne rozwiązanie, które zautomatyzuje funkcjonowanie firmy, jednocześnie zwiększając jej widoczność w wyszukiwarce. Korzystając z kodu EAN i numeru GTIN, w mgnieniu oka zauważycie niesamowite rezultaty, a generowane zyski przerosną wasze najśmielsze wyobrażenia!